top of page

Time to Productivity

Bijgewerkt op: 30 jun. 2023

Time to Productivity

Collega Z is aangenomen om collega Y te vervangen. Op de eerste werkdag van collega Z begint het Onboarding proces. Hoe bepaal je hoelang zo’n Onboarding moet duren? Uiteraard wil je dat je nieuwe aanname goed wordt ingewerkt, maar ook dat hij zo snel mogelijk zelfstandig aan de slag gaat en meedraait in het bedrijf. Het antwoord op het laatstgenoemde vraagstuk wordt ook wel ‘’’Time to Productivity’’ genoemd. Time to Productivity is een metric waarmee we de tijd tot een nieuwe werknemer volledig meedraait in het bedrijf meten, hierbij kijken we naar het gemiddeld aantal dagen tussen de eerste werkdag en de dag waarop een nieuwe aanname volledig productief en zelfstandig aan de slag gaat.

Wat heb je eraan?

Time to Productivity (TTP) is een belangrijke metric. Hoe korter de TTP, hoe minder het je bedrijf kost. Als je de kosten van je Onboarding en recruitmentproces wilt optimaliseren is het meten van de TTP cruciaal. Uit een lage TTP kun je ook concluderen dat je de juiste kandidaten voor je bedrijf sourced.

Hoe meet je de Time to Productivity dan?

Er is geen standaard formule om de Time to Productivity (TTP) mee te berekenen. Toch kan je dit op een aantal manieren doen. Daarbij is het wel goed om te weten dat dit voor elke werkplek verschilt, het hangt af van het type bedrijf, soort baan, maar ook de persoonlijkheid van de werknemer.

Over hoe je de Time to Productivity meet zijn in de HR-wereld meningsverschillen. De ene groep zegt dat je dit het best kan doen door enquêtes te houden onder managers en collega’s over de prestaties en productiviteit. De andere groep zegt dat je met meningen niet ver gaat komen en je dit beter met meetbare data kan berekenen, bijvoorbeeld kijken naar hoe veel het gemiddelde aantal dagen tot productiviteit verschilt van je concurrenten.

Bij een functie waar al veel KPI’s worden toegepast is het makkelijker meetbaar. Denk hierbij aan de servicedesk met de metric: aantal supportvragen afgehandeld met een positieve terugkoppeling.

Of sales functies waarbij omzet, aantal gesprekken, closed deals een richtlijn kan zijn.

Voor rollen waarbij er minder KPI’s van toepassing zijn kunnen interviews, medewerkersonderzoek en kwalitatieve data een goed beeld geven van de verwachtingen van productiviteit.

TTP en Onboarding De Time to Productivity heeft alles te maken met het Onboarding proces van je bedrijf. Zo blijkt, uit onderzoek van Gallup, dat een goede Onboarding zorgt voor 70% meer productiviteit en 82% van de werknemers blijft langer bij een bedrijf waar de Onboarding in orde is. Doormiddel van een aantal onderdelen kan je ervoor zorgen dat je Onboarding optimaal is.

  1. Fases in je Onboarding. Je Onboarding kan je in een aantal duidelijke fases opbreken. Zo begin je met de Pre-Boarding, waarin je al het papier werk in orde maakt en ervoor zorgt dat je nieuwe aanname alles nodig heeft om te kunnen starten. Hierna ga je verder met het welkom, waarin je iets verteld over de sfeer binnen het bedrijf en je je aanname hier ook aan laat wennen. Dan is het tijd voor de oriëntatie en trainingsfase.


  1. Buddy Volgens HCI geeft 87% van de bedrijven aan dat het hebben van een buddy systeem de skills van nieuwe werknemers optimaliseert. Een ingewerkte medewerker loopt een dagdeel of een aantal dagen mee met een nieuwe werknemer. Dit zorgt ervoor dat het Onboardingproces een stuk sneller gaat.

  2. Verwachtingen

Spreek duidelijk je verwachtingen van en naar elkaar uit om miscommunicatie te voorkomen.



Al met al is TTP een belangrijke metric die misschien niet altijd even makkelijk te meten is maar het is zeker de moeite waard om mee te nemen. Niet alleen vanuit recruitment maar ook vanuit HR & Employee Experience perspectief.

Benieuwd naar onze ervaringen of benieuwd naar hoe wij u kunnen helpen met het meten van Time to Productivity? Wij horen het graag.

12 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven

Quality of Hire

Quality of Hire, hoe meet je het? Hoe zorg je dat hij optimaal is? In deze blog vertellen we je alles wat je moet weten over deze metric.

Comments


bottom of page