top of page

Future proof Recruitment Analytics

Bijgewerkt op: 30 jun. 2023

Time to Hire, Time to Till, Candidate Experience NPS, Source of Hire %, Cost of hire en Time to Start. Welke missen wij nog?

Wij kennen de meeste recruitment metrics vrijwel allemaal, maar ze hebben één ding gemeen. Ze worden allemaal vaak benaderd vanuit het recruitmentproces. De KPI’s worden vanaf de “voorkant” ingevoerd en dit wordt gezien als leidend voor succes. In veel gevallen gaan recruitment analytics niet verder dan alle data tot aan de startdatum en wordt er niet verder gekeken dan de “voordeur”. ‘Hoe lang blijft iemand bijvoorbeeld in dienst? En hoe productief is een kandidaat? Ook deze factoren zijn onderdeel van de Recruitment Analytics.

Hoe zit het dan met de metrics Time to Productivity, Quality of Hire en Employee Lifetime Value?


Time to Productivity: lastige metric?

Wanneer is een kandidaat productief en wat wordt verstaan onder productiviteit? Dat is een lastige materie. Het is afhankelijk van factoren zoals soort werk, branche, afdeling, manager, onboardingstraject en nog zoveel meer. Productief zijn wordt door manager en medewerker vaak anders ervaren. Zo blijkt dat medewerkers over het algemeen positiever zijn over hun productiviteit dan hun manager of directe collega’s.

Quality of Hire

Bij de Quality of Hire gaat het erom of iemand van waarde is voor je bedrijf. Is je nieuwe aanname binnen enkele maanden weer weg, dan weet je dat je Quality of Hire niet optimaal is en het dus een onsuccesvolle aanname was. Blijft de nieuwe medewerker lang hangen, dan weet je dat je goed zit en het een succesvolle aanname is. Het succes van het bedrijf wordt uiteindelijk ook mede bepaald door het succes van de medewerkers. De Quality of Hire is dus enorm belangrijk. Volgens LinkedIn ziet ruim 40% van de bedrijven wereldwijd de Quality of Hire daarom als topprioriteit. De Quality of Hire kan je ook gebruiken als metric om erachter te komen hoe het ervoor staat met jou recruitmentfunctie, ook niet onbelangrijk.

Employee Lifetime Value De Employee Lifetime Value (ELTV), is de waarde die een werknemer met zich meebrengt voor een bedrijf over de lange termijn. Een aantal factoren zijn daarop van invloed:

  • De onboarding: Een goede onboarding zorgt voor een stijging van 15% in de prestaties van een werknemer volgens AIHR.

  • Training en ontwikkeling: 94% van de werknemers zegt langer bij een bedrijf te blijven als hun werkgever investeert in de training en ontwikkeling van de werknemers blijkt uit onderzoek van AIHR.

  • Recruitment: Een goede recruitmentstrategie en talent acquisitie is cruciaal, het aannemen van een ‘’top performer’’ leidt tot 67% meer productiviteit en tot een hogere winst voor het bedrijf blijkt uit onderzoek van McKinsey & Co.

Nieuwe metrics? Hoe ga ik te werk en wat levert het mij op? In de komende blogs ga ik met gerichte en praktische tips elke keer in op een specifieke metric. Zo sta ik in de volgende blog stil bij de metric Quality of Hire. Hoe meet je dit? En wat levert het je op vanuit HR en recruitmentperspectief.

Uiteraard ben ik ook benieuwd naar ervaringen vanuit de praktijk. Hoe ga jij te werk?

23 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven

Onboarding

Stapels papieren en verwarrende processen. Kan dit ook anders? Jazeker, in deze blog vertellen wij je alles over het Onboardingsproces.

Comments


bottom of page