top of page

Employee Lifetime Value  


Stel je voor, je gaat 2x per maand uiteten bij je lievelingsrestaurant met je gezin bestaand uit 6 personen. Jullie eten per keer voor €200, in 10 jaar is dat €48.000. Dit wordt ook wel de Customer Lifetime Value (de waarde van een klant op de lange termijn, niet alleen de directe transacties) genoemd. Aan de hand hiervan is er een soortgelijke metric ontstaan, de Employee Lifetime Value. Het principe is hetzelfde. Als de ober die de tafel van 6 heeft bediend, elke dienst 5 soortgelijke tafels bediend, 3x per week, levert hij in 10 jaar €360.000 op.  

De Employee Lifetime Value (ELTV), is dus de waarde die een werknemer met zich meebrengt voor een bedrijf over de lange termijn. Een aantal factoren is daarop van invloed: 


  1. De Onboarding Volgens AIHR zorgt een goede Onboarding zorgt voor een stijging van 15% in de prestaties van een werknemer 

  2. Training en ontwikkeling 94% van de werknemers zegt langer bij een bedrijf te blijven als ze investeren in de training en ontwikkeling van de werknemers. 

  3. Recruitment

Uit onderzoek van McKinsey & Co blijkt een goede recruitment strategie en Talent acquisitie is cruciaal, het aannemen van een ‘’top performer’’ leidt tot 67% meer productiviteit en winst in het bedrijf. 

Waarom investeren als ik er niet direct iets aan verdien?

Goede werknemers zorgen voor het succes van een bedrijf. Een verkeerde opmerking of een gerecht wat te lang duurt, kan ervoor zorgen dat een gast nooit meer terugkomt. Dit kan het bedrijf op de lange termijn dus indirect honderdduizenden euro’s kosten. Investeren in je werknemers is dus enorm belangrijk, zorg voor een goede Onboarding, een fijne werksfeer, training en ontwikkeling en een sterk team. Dit is alles bepalend voor de toekomstige waarde van je bedrijf.  

Hoe bereken je de ELTV?

De berekening voor de ELTV is eigenlijk vrij simpel. Je deelt de gemiddelde jaarlijkse winst door het aantal werknemers in je bedrijf, dit vereenvoudig je met de gemiddelde tijd dat een werknemer bij het bedrijf blijft. De uitkomst is je gemiddelde ELTV-waarde. 


Hoe kan een werkgever de ELTV verbeteren? Er zijn een aantal manieren om je ELTV te optimaliseren; 

  1. Zorg voor een goede recruitmentstrategie, zodat je de juiste werknemers aanneemt en verkort de tijd totdat iemand volledig productief is binnen een bedrijf (denk aan de Quality of Hire & Time to Productivity) .

  2. Verhoog de tijd dat iemand bij het bedrijf blijft. 

  3. Verhoog de ‘’productie’’ van een werknemer.  


Hebben je werknemers de juiste middelen om succesvol te zijn, een goed uniform, krijgen ze genoeg betaald, de juiste training? Door kleine strategische aanpassingen te doen kan de waarde van je werknemers op de lange termijn flink stijgen.  

Time to Productivity & Employee Lifetime Value

De TTP en ELTV zijn nauw verbonden. Wanneer een werknemer aan het begin van zijn tijd bij een bedrijf nog niet is productief is, draait hij negatieve waarden. Totdat iemand productief is maakt hij nog geen winst en gaat hij zelfs de min in. Er wordt tijd en geld in de Onboarding gestoken zonder hier direct iets voor terug te krijgen. Echter is een goede Onboarding cruciaal voor het succes van een werknemer. Daarnaast zorgt het verminderen van de Time to Productivity voor een grotere ELTV. Het is wat tegenstrijdig. Je wilt dat iemand zo snel mogelijk meedraait in het bedrijf om winst te maken, maar hebt ook tijd nodig om in het Onboardingsproces te investeren. Hou in gedachten dat dit op de lange termijn veel voordeel oplevert. Het zal dus zoeken zijn naar een balans tussen de metrics die voor jouw bedrijf werkt. 






8 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven

Onboarding

Stapels papieren en verwarrende processen. Kan dit ook anders? Jazeker, in deze blog vertellen wij je alles over het Onboardingsproces.

Comments


bottom of page